Med fornøyde besøkende, høy kjøpsvilje og rause doser hageinspirasjon, ble Hagemessen 2025 en braksuksess blant publikum. Besøksundersøkelsen viser det tydelig: årets arrangement leverte på alle punkter – og vel så det!
Sterk vekst i opplevd kvalitet og opplevelse
Dessverre var det noe færre besøkende på Hagemessen i år. Det var synd, for hører man på dem som kom, gikk de tydeligvis glipp av noe. 9 av 10 av de spurte hadde høye forventninger til Hagemessen i år – og 8 av 10 oppgir at det innfridde og at de sitter igjen med et like positivt totalinntrykk etter arrangementet. Dette er en markant økning fra 2024 og et klart bevis på at opplevelsen traff blink.
Kvinner i flertall – og klare kjøpere
Selv om målgruppen domineres av kvinner (82%), var det positivt å oppleve en svak økning av menn i år. Vi ser at mer enn 90% av våre besøkende er i etablert og yrkesaktiv fase mellom 35 og 60 år. I tillegg bestemmer de seg tidlig for å delta, 2 av 3 publikummere har notert Hagemessen i sin kalender over én måned i forkant. Og når de først er her tar de seg god tid, de bruker omtrent fire timer på Hagemessen.
Dette gir grunnlag for en god handelsopplevelse; Hele 9 av 10 besøkende handlet på messen. Og det ble handlet i stort kvanta av blomster, mat og interiør. Totalt ble det omsatt for over 30 millioner kroner hos de forskjellige utstillerne på messen i år og 1 av 2 vurderer å handle varer og tjenester fra våre utstillere nå i etterkant av Hagemessen.
Blomster, inspirasjon og mattorg på topp
Det som trakk flest til Hagemessen i år var – som alltid – inspirasjon (79%), blomsterutvalg (64%) og gode tilbud (50%), og vårt publikum ble ikke skuffet! Hele 85% sier at de er fornøyd med årets utvalg av blomster og planter. Blant andre populære trekkplastre bemerket mattorget (49%) selg, fulgt av de mange foredrag fra scenene og våre virtuelle hagevisninger på storskjerm i E-hallen.
Inspirasjonsområdene traff publikum midt i hjertet
3 av 4 oppgir at inspirasjonsområdene er viktige for opplevelsen og da er det stas at årets inspirajsonsområder kom godt ut. Beredskapshagen Småbruket stakk av med den mest positive responsen (68 %), mens Bibbis hage (59 %) og Den smarte hagen (58 %) fulgte like bak, alle med gode skussmål fra publikum.
Utdrag fra kommentarer fra våre besøkende om hvorfor inspirasjonsområdene er så viktige for dem:
- «Å kunne se på forskjellige mulige løsninger og se hva som er mulig»
- «De viser til elementer jeg ikke har tenkt på selv»
- «Følelsen av hvordan ideene kan se ut i virkeligheten»
- «Masse kreative løsninger jeg selv ikke har tenkt på som jeg kan benytte meg av nå som vi akkurat har kjøpt hus og skal utvikle hagen vår!»
Sterk lokal tilhørighet og lojalitet
Majoriteten av publikum kom fra Østlandsområdet, med flest fra Oslo, Romerike og Østfold – og over 90 % av de besøkende sier at de vil komme tilbake til Hagemessen 10. – 12. april 2026. Dette gir et tydelig signal om at arrangementet treffer godt i sin kjernegruppe.
Konklusjonen er at Hagemessen blomstrer videre
Med forbedringer på nesten alle målepunkter fra året før – fra produktutvalg og inspirasjon til handleopplevelse og publikumslojalitet – har Hagemessen befestet sin posisjon som vårens store høydepunkt for hageinteresserte.
Vi takker alle som bidro til den grønne festen – og gleder oss allerede til neste år!